S cílem usnadnit uživatelům používat naše webové stránky využíváme cookies. Používáním našich stránek souhlasíte s ukládáním souborů cookie na vašem počítači / zařízení. Nastavení cookies můžete změnit v nastavení vašeho prohlížeče.

banner-160x600-1477929983.jpg kloubus-banner-160x300-b-v02.jpg


» Obecné řešení potíží
Obecné řešení potíží se srdcem nebo cévami

(Tato doporučení jsou v souladu se stanovisky České společnosti pro aterosklerózu a České společnosti pro hypertenzi)

1. Redukujte nadváhu

2. Konzumujte zdravější stravu

3. Zanechte kouření

4. Zvyšte fyzickou aktivitu

5. Dosáhněte správného krevního tlaku

Uvedené změny životního stylu mohou předejít nutnosti celoživotní léčby.

Jako prevence infarktu doporučujeme udržování následujících hodnot:

Celkový cholesterol: pod 5mmol/l

LDL cholesterol: pod 3 mmol/l

HDL cholesterol: nad 1 mmol/l

triglyceridy:pod 1,7 mmol/l

krevní tlak: 140/90

Zeptejte se na své hodnoty svého ošetřujícího lékaře.

Vyskytuje - li se u někoho více rizikových faktorů současně, jejich účinek se nesčítá, ale násobí. Například člověk s celkovým cholesterolem v krvi nad 6,2 mmol/l a dolní hodnotou krevního tlaku 90 ma riziko 14x vyšší než jedinec s normálním cholesterolem a tlakem. Při vyloučení některého z rizikových faktorů se prognóza významně zlepšuje.

1. Nadváha

Existuje několik způsobů, jak se nadváhy zbavit. Řadí se mezi ně postupy účinné, avšak zdraví škodlivé tak i postupy, které jsou naprosto v souladu s potřebami našeho těla. Nadváhu pomáhají omezit skupiny léků, psychoterapie, diety, liposukce, bandáž žaludku, atd. Avšak jediným spolehlivým, zdravotně nezávadným a trvalým způsobem, jak se obezity zbavit, je dosažení optimální hmotnosti správnou a výváženou výživou a dostatkem pohybu.

2. Zdravá strava a změna stravovacích návyků

Je prokázán význam správné výživy ve vztahu k redukci tělesné hmotnosti, snižování krevního tlaku, koncentraci cholesterolu, ke kontrole glykémie při diabetu a ke snížení náchylnosti k trombóze. Dietní doporučení je nutno chápat jako nezbytnou součást celkové léčby. Mimořádně důležitá je zde role rodiny, zejména pak osoby zodpovídající za nákup a přípravu stravy. Riziko ischemické choroby srdeční (ICHS) a dalších aterosklerotických onemocnění souvisí s řadou dietních faktorů. Za hlavní cíle ovlivnění dietních návyků u nemocných s kardiovaskulárním onemocněním lze považovat:

- snížení celkového příjmu tuků na méně než 30% z celkového energetického příjmu, podílu nasycených tuků na méně než 1/3 celkového příjmu tuků a příjmu cholesterolu na méně než 300 mg/den

- snížení podílu nasycených tuků v potravě (máslo, sádlo) jejich částečným nahrazením komplexními sacharidy a mono- a poly-nenasycenými tuky z rostlinných zdrojů (margaríny, olivový, řepkový olej) a z mořských živočichů

- zvýšení příjmu čerstvé zeleniny a ovoce (alespoň 500 mg denně) a cereálií

- snížení celkového kalorického příjmu, v případě potřeby snížení tělesné hmotnosti

- snížení příjmu kuchyňské soli (ne více než 5 - 6 g denně) v případě zvýšení krevního tlaku

- snížení příjmu alkoholu v případě zvýšení krevního tlaku, zvýšení koncentrací triglyceridů a u obézních jedinců

Ze změny stravovacích zvyklostí mohou profitovat zejména pacienti s hypertenzí, s diabetem, s hypercholesterolémií nebo jinými formami dyslipidémií (poruchami krevních lipidů).

Vhodná dietní opatření mohou příznivě ovlivnit všechny uvedené rizikové faktory a oddálit či omezit nutnost braní léků.

3.Zanechání kouření

Vliv kouření na zkrácení průměrné délky života je zásadní a je dostatečně prokázán. Samotné kouření zdvojnásobuje riziko infarktu! I jedna cigareta denně zvyšuje riziko téměř na dvojnásobek! Je třeba zdůraznit, že pokud po koronární příhodě nepřestanete kouřit, máte dvojnásobné riziko opakování a vyšší úmrtnost (o 20 - 40%). Pokud přestáváte kouřit, je třeba dodržovat doporučení z hlediska redukce energetického příjmu a zvýšení energetického výdeje tak, aby se zabránilo podstatnému vzestupu tělesné hmotnosti.

4.Zvýšení fyzické aktivity

Sehrává významnou roli v kontrole tělesné hmotnosti i v příznivém ovlivnění ostatních rizikových faktorů. Doporučují se zejména aerobní (vytrvalostní) aktivity jako je například chůze, plavání, jogging, nebo cyklistika po dobu 20-30 minut čtyřikrát až pětkrát týdně. Fyzická aktivita přispívá k pocitu životní pohody a zdraví. Tréninkové programy je třeba upravit vzhledem k věku, stavu kardiovaskulárního systému, výchozí tělesné kondici a zájmům jednotlivce. Fyzická aktivita pomáhá snižovat nadměrnou tělesnou hmotnost, zvyšovat hladinu "hodného" HDL cholesterolu, snižovat hladinu triglyceridů a snižovat náchylnost k trombóze.

5.Správný krevní tlak

Klinické studie zabývající se léčbou hypertenze přesvědčivě prokázaly, že lze podstatně snížit rizika související s vyšším krevním tlakem, zejména cévních mozkových příhod, ale i ICHS a srdečního selhání. Za ideální se považují hodnoty nižší než 140/90 mmHg.

 

 

 


 

NTRmNDNmNz